neljapäev, 11. veebruar 2021

180 Kallavere - Tabasalu - Lilleküla Jaam

 

 
Esimene ekspress maakonnaliinina - 180E.
Üldmulje on hea.
Küll aga on halb, et ikka veel pole peatustes bussiliini numbritki üles pandud!
 
 
Shoppamiseni on veel aega!


 
Mis see on?

Taksopark on siin bussipeatuse nimeks. Vana ja tuntud aga tänaseks vananenud. LILLEKÜLA JAAM peaks olema õigeks nimeks, andmaks selge viite, et siin saab ümber istuda. Tõsi, rongipeatusese minek tuleb paremaks muuta, praegu peab ukerdama ei tea kus! Vaja oleks raudteetammi kõrvalt kõnniteed perroonini.

 
Ekraanid iseenesest pole ju pahad, aga miks ei suudeta neil ka maakonnaliine näidata? Kuidas üldse peaks info inimesteni jõudma? Uus liin sõidab juba pea paar nädalat, aga siiani paljud ei teagi sellest midagi. Tegelikkuses pidanuks igas peatuses (ka seal kus sel liinil 180E ei peatu) olema eraldi info paberkandjal üleval - 180E kohta, mis peatustes, kuidas makse ja piletihinnad jne. 

 
Muidugi on seda ehjk palju loota, sest Tallinn pole tänini suutnud ootekodadesse paigaldada kaartide kõrval aluseid sõiduplaanide jm info jaoks, selle asemel on endiselt mingid käkerdised! Ja muidugi polnud käkerdist, millel oleks 180E sõiduplaan!


 
Busse sõidab siin muidugi üksjagu, aga mahajäämus on suur ses mõttes, et linna läbivaid liine on vaja juurde! Kui kõik bussid uhavad "ühte auku" ehk kesklinna piirkonda, on midagi ikka väga mäda. Haabersti suund üks rahvarohkemaid ja sellevõrra on asi veelgi imelikum. On küll nüüd üks liin Mustamäele, aga miks mitte kaugemale? Ümberistumised on loomulikud kõrvalsuundadesse sõitmiseks, peasuundadel peavadki liinid linnas rohkem ja kaugemale sõitma.

 
Mis segab paigaldamast ootekotta kolm sellist alust?


 
 
Taksopargi ehk Lilleküla Jaam bussipeatus jääb aga selgelt lühikeseks, sest vahel korraga 3-4 bussi-trolli.


 
Ime, et mõni liin isegi bussijaamani sõidab.

 
Ja tuligi 180E.

 
Sõitjaid veel tõepoolest eriti pole. Aga pole ka ime. Koroona üks põhjus, teiseks põhjuseks aga väga nadi info. Ning loomulikult võtabki sissetöötamine aega. Omaette mureks on ka piletisüsteem, sestpensionäridele ja õpilastele võib küll pilet soodsam olla, kuid ikkagi tuleb maksta. Vähe sellest, vahel isegi piletiaparaat võtab täisraha, mitte ei fikseeri soodustust? Nii olla justkui aeg-ajalt juhtunud. Ja kuigi Harjumaal ei pooldata väga (teatud erakondade poliitikud) eeltasutud sõitu, siis ehk see ikkagi peaks ka siin kehtima? Ja ärme unustame, matsid maalt tulevad linna ning peavad ju linnas sõitmise eest ka maksma, sest Keskerakond jätkuvalt nendele tasuta sõitu ei paku! Kui kulukaks lõpuks töölesõidud lähevad?

Kas sõitjate vähesuse üheks põhjuseks võib olla ka keskendumine Tabasalu - Kallavere ühendustele, mitte vahepealsetele kohtadele? Ehk et Tabasalu-Haabersti suunalt saab küll Lasnamäele, aga  peatuste valikuga Lasnamäel on mure? On ju vaid kaks peatust kogu Lasnamäe kohta. Sama Lasnamäelt Haabersti suunale sõitmisel? Haabersti Ringi ja Tabasalu vahel on tavaliinil 10, 180E aga vaid 1 peatus.
Ehk on liigselt keskendutud taas ajale ja kiirusele, mitte sõiduvõimalustele?

 
Vabaduse Väljakul peaks peatus olema trammidele hoopis lähemal, juhuks kui ümberistumine plaanis.

 
Ärgem unustagem, eesmärgiks ikkagi autoliikluse vähendamine!



 
Bussipeatustes peaks stendidel olema ka see info. Paljud küll ei tea, et laadida raha saab ka bussijuhi juures, aga samas on see igal juhul aeganõudev. Hoolimata sellest, et asi toimib üpris kiiresti. Bussi sõiduplaan on aga niigi kibe, 180E kipub hilinema. Ja seda isegi väheste sõitjatega. 5-10 minutit tuleb kindlasti liini ulatuses lisada ja üle vaadata ka peatustevahelised ajad. Mõnel ajahetkel võib isegi ajast ette jõuda, järgmisse peatusesse aga juba hilineda. Bussijuhid paistava igatahes andvat endast parimat, nii et nende kraesse ei saa midagi ajada. Vahepeal oli pigem tunne, et tegu luksekspressiga!

Normaalne oleks ju juba peatuses bussi oodates näha, mil moel mobiiliga saab raha kardile laadida ja saaks selle enne ära teha, kui buss tuleb? Ja kuna 180E omamoodi piletihindadega, peaks ka selle kohta info olemas olema.

 
 
Peatusi on uuel liinil vähe. Ehk isegi veidi liiga vähe. Tundub, et 2-3 peatust peaks küll kuskil lisama, aga millised, ma öelda ei oska. Kallaverest tulles küsiti ka Laagnas peatumise kohta, aga seda juhtuvat harva. Pigem peab vaatama Zoo kanti jõudmisel, kas peatustest piisab või mitte.

 

 
Kuigi Lasnamäe on hiigelrajoon oma elanike arvuga ja kahtlane, kas väga kellelegi meeldiks mingi "juurdeveoliiniga" Kotka Kaupluseni või Mustakivini kulgeda ümberistumiseks? Kui peatused jäävad ikka väga kaugele, pole pilt hea.


 
Ühistranspordiga sellistesse keskustesse peab ikka saama. Peatus?


 
Kõva ehitus käib!


 
Rong Maardusse? Kui see sõidaks Kallavereni, võiks olla isegi mõeldav. Ja kui sealt saaks poole tunniga Balti jaama? Aga ei saa, kaugeltki mitte!






 
Kallaverest on üpris hea bussiühendus vist, mitmeid erinevaid teid pidi. Tõsi, ka siin on bussidel E-R ja L-P erinevad sõidugraafikud ja seda ei tohiks lubada. Mõistetav kui puhkepäevadel busse teisel arvul, aga ajad peavad olema samad.

 
Huvitav oleks siinkandis muidugi suvel ringi vaadata. Paistis nii kenasti kordatehtud maju, aga ka vastupidi. Kuigi selge, et kõike ei jõuagi.


 
Kui mõnus siis on?

 
Ka siin pole bussiliini numbritki.









 
kohalikku kaubavalikut. Ostsin ka paar asja prooviks, mida mujal pole juhtunud nägema






 
Mitmed müügipinnad tühjad, aga tundus, et ka tol hetkel oli huvilisi kaemas ruume.







 
Busse tuli peatusesse aga tõesti üpris tihti. Paraku on nüüd vaid Tabasalu suunal hea ekspress (puhkepäevadel näed küll sama palju kui oma kõrvu), muud suunad on täielikult vaeslapse osas. Vaja on veel Mustamäe kaudu Harkusse, Keilasse (Ülemiste Jaam kaudu) ning Kallavere - Jüri - Saku - Saue Jaam. Muidugi tähendaks ekspresside käivitamine kohati tavaliinide hõrendamist, aga teisal ka hoopiski lisamist. Kõige keerulisem on ringtee bussiliikluse planeerimine.


 
Ootetingimused just parimad pole. Ja on see koroonast või ongi kõik kioskid-putkad välja surnud?



 

 Imede ime - PEÜTK uuendab sõiduplaane vist peatus nädalas, igatahes siin oli liin isegi olemas! 
Küll mitte numbrit sildil, aga ikkagi samm edasi. Mõnelt kohalikult ka uurisin, kas liin teada. Pidavat osalt olema küll. Üks noor neiu kiitis lausa väga, et nii kiiresti saab kesklinna!




 
Kallaveres sees on liinil peatusi mitu ja see tore! Saab vast igaüks oma kodule üsnagi lähedale.
 

 
Kiskus üksjagu sajule, aga teed olid enam-vähem.




 
 
Siinkandis teedel muidugi palju rekasid.


 
Uued bussid on aga head küll! Kahju vaid, et peab pileti eest maksma selleks, et sellist mõttetut validaatorit üleval pidada ja igasugustele vahendajatele maksta!




 
Paljudest tavaliini bussidest sai aga uhkesti mööda kimatud küll.

 
Üksjagu oli siiski ka kohti, kus tuli järjest fooride taga seista. Muide, Kivisilla peatus tundus mõttekas isegi ses mõttes, et ilma peatuseta pidanuks nagunii foori taga toppama jääma.

 
Siin vist ruumi peatumiseks poleks?

 
Üldiselt aga jäi mulje, et peatustes oodati pingsalt oma bussi ja mingit imelikku numbriga bussi ei pandudki tähele. Muidugi, ka tallinlane pidanuks selles bussis maksma. Imelik on lugeda bürokraatlikke ja demagoogilisi põhjendusi FB-s, miks ikka on vaja piletisüsteemi aina kallimaks ja keerulisemaks muuta! Lihtsam on põmm! jätta võimalikult odav GPS-süsteemi mingite loenduritega vm. Bussijuhtidel süsteem hea ses mõttes, et saavad igal ajahetkel ülevaate, kuidas lood plaaniga.

Muide, kuigi teavitus bussis ütleb pidevalt, et väljumiseks vajutada stop-nuppu ja liikuda esimese ukse juurde, siis nupuvajutus on käpas, aga vaat ukse juurde ei tulda. Samas ei ole teise ukse avamine sugugi hea mõte! Praegu veel sõitjaid vähem, aga kui saab olema rohkem ja sealtkaudu jänesed peale trügivad?




 
Kui Kallavere poolel sõitjaid veel oligi, siis Tabasalu poolel oli tühjus. On õpilased püüdnud sõita kuid nüüd on ka "tutvumisperiood" läbi ja sõitmiseks tuleb kaardile raha soetada. Nii et vaevalt, et neistki väga siia sõitjaid lisandub. Miks aga on praegu Tabasalu suunal selline tühjus? Sest tasuline (lisaks linnatranspordile kui ümber istuda) ja/või sest infot ei ole? Veel põhjuseid?










 
Ei mingit infot bussiliini kohta!!!





 
Muidugi on ootekojad ka siin äärmiselt reisijavaenulikud.

 
Autoliiklus siin muidugi tihe, nii tühja hetke näeb harva.


 
Marketitega siin lood sellised, et üks suurem kulub vast marjaks ära, paraku ehitatakse kahte, mis selgelt liig.


 
Hm, koroona ja istutakse kodus? Või valitud ÜT ja auto koju jäetud?



 
Siin saab igatahes ka aeglasematele ümber istuda, aga kas sellise liini puhul see kuidagi ka mõttekas?




 
rongile oli mõttekaim läbi keskuse minna, et mitte kitseradu pidi ukerdada.


 
Kindlasti on bussipeatus Lilleküla Jaam väga oluline tulevikus, kui soovitakse rongiga edasi kuhugi kaugemale sõita, Haapsallu, Viljandisse, Tartusse jm. Oih, ups, Eesti Raudtee ju ei soodusta rongidega sõitmist!

 
Nüüd RE küll võimul, omal ajal nad andsid valimislubaduse teha Lilleküla terminal ehk perroonid edela- ja idasuunale. Siiani ei midagi ja EVR seda ka ei planeeri.
Kuigi just peaks! Paremale saaks perrooni teha ja isegi nii, et siit sinna pääs mööda sama tasandit üle tunneli sissepääsu.

 
Võib ka siiapoole ülepääsu teha. Küll aga tuleb siia lisatee tegemisel lisada ka pööranguid, et soovi korral saaks erinevate suundade vahel radu vahetada ja sellega tagada ka Balti jaamast rongide kiirema väljumise ehk läbilaskevõime paraneks. Kui Eesti Raudteel oleks raudteelasi, siis nad saaks ka aru. Kas aga on? Uusigi töötajaid aina lisandub, aga mis neist kasu on? Palgafond suureneb?


 
Ka siinpool on vaja lisapööranguid. Aga kardan, et kui vajalikud need ka pole, Eesti Raudteel sellest aru ei saada....





Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar