neljapäev, 3. juuni 2021

Tallinn - Juuru - Tallinn.

 

 
 
Asjatoimetused sundisid mind maale sõitma. Mitte selles mõttes, et ma ei taha maale minna, vaid oli seekord konkreetne eesmärk. Ja nagu alati on asja juures hea see, et saan testida ühistransporti. Aga head oli veel rohkemgi, ilus ilm, rapsikollane jm mida märgata. Ja sõidud ongi vahel rõõmustavad vahel rohkem rõõmustavad.

 
Rapsikollast, mis na ilus, nägi juba Kohilas. Muidugi, mingis mõttes minimalistina hindan ma pigem väiksemaid "laike" või täpsemini, kohti, kus ühele värvile lisandub neid rohkem. See pilt rongiaknast tehtud Kohilas, sealsamas, kus vald pole siiani suutnud aru saada ja Edelaraudtee ära teha vajaliku töö - ülekäigu endisele ülesõidule. Aga eks arusaamise ja ka tegemisega olegi kohati suured probleemid. Sain täna kinnitust sellelegi, et lõpuks ometi on Kohilas hakatud tegelema puuduva bussipeatusega alevi keskel. Tõsi, bussipeatust ei tehta, kuigi see täiesti on võimalik teha, plaan on hoopis raudteejaamast bussid tagasi suunata, vastassuuna peatusesse. Ootaks ikka vähe rohkem asjalikkust!


 
Hagudi ja Rapla vahel kulgeb maantee vahepeal raudteega kõrvuti. Aga mis siin puudu on? Kergtee, mis sobiks mitte ainult kahe koha vahel rattasõiduks, vaid just ka jalutamiseks mõlemalt suunalt. Koos istepinkide, varjuliste puudesaludega jm.

 
Esimest korda saan aga Põhja-Eesti ÜTK-d kiita selle eest kui hästi ja  ladusalt võib mõni sõit toimuda! Ei saa kül valida sellist asja iga rongi ajal ja igal nädalapäeval, aga see kõik näitab, et SAAB teha küll kui tahta ja püüda!
Rongiga Raplasse (muide, rong saabus ääreperrooni juurde, seega veel lihtsam enamusel, võrreldes vastassuuna rongig vähemusega, bussidele saada. Just nimelt bussidele, mitte ühele bussile, sest just nii peab Raplas asjad toimima - BUSSIJAAM PEAB OLEMA SIIN! Mõneminutiline suitsupaus ja ka minu buss kohal. Ei mingit lisaümberistumist, sõitmaks bussijaama! Või ei mingit kõmpimist teise peatusesse, et bussile saada!
Etteruttavalt võin öelda, et uskusin piisavat tunnisest ajast Juurus ning niipidi saanuksin sujuvalt sama bussiga tagasi ja taas otse rongile! Lihtsalt mul seekord tekkis vajadus ka Rapla linnas toimetada. Kuid selline asjade laabumine on ainulahendus ja selleni peab püüdlema kõikide busside ning ka nädalapäevade puhul. et oleks võimalik sõita siis kui vaja! Ning ka Raplas toimetused möödas, sain eraldi linnaliiniga rongile. Too on aastakümneid olemas olnud ja peaks ju hea õppematerjal olema? Sest ega maakad taha ebamugavamalt sõita kui linnavurled?

 
Kel plaan ka siinkandis sõita, siis ETTEVAATUST - PEATUSTE NIMED ON SEGADUSTTEKITAVAD! Siin on peatus Rapla Raudteejaam, eemal tee otsas aga Rapla JAAM. Kui aastaid pidasin loomulikuks, et siin oleks lühike ja konkreetne Rapla JAAM ja teeotsas Rapla Jaamatee näiteks, siis nüüd olen "targemaks" saanud. Vallavalitsus (kellel autodega liikumist vist bussid segavad) arvab, et selline variant ajaks inimesed hirmsasti segadusse! Nii palju kui olen kuulnud, siis segadust on ikka praegu!? Aga eks ma ise loll...

Mainin seda siiski taas seepärast, et üleüldse tuleks asulates ja väikelinnades bussipeatuste nimed üle vaadata ning paljude nimed muuta. See puudutab eelkõige peatusi, 
* mille puhul samanimelisi on Eestis suht palju
* mille puhul on tegu just maakonnaliinide peatusega ehk mille leidmine peaks olema portaalides võimalik asula/linna nime järgi.

Juurus sõitsin Kaupluse peatuseni, aga toogi peaks selguse huvides olema Juuru Kauplus!? Nii nagu on sel liinil selged ja konkreetsed Juuru Kalmistu, Kuimetsa Rahvamaja.

Raplas endas puudutab see veel Kesklinna peatust, mis võiks olla ka Rapla Keskus või Rapla Kesklinn ning Vesiroosi olemaVesiroosi Gümnaasium. Mahlamäe jt on konkreetsed peatused ning need enamasti ka sellise nime all tuntud.

Iga koht Eestimaal on, või tulevikus võib olla selline, kuhu sõidetaks ühistranspordiga ka kaugemalt. Olgu siis tegu mõne vaatamisväärsusega, ürituste, seminaride jm kohaga ning soovides sinna sõita, peaks portaali otsingus KOHANIME sisestamisel olema need kohe ka leitavad! Selle mõtet ei peakski seletama, sest kel nutti, saab isegi aru. Aga näed, peab! 

Ehk peaks Rapla, Kehtna ja üldse kõigis omavalitsustes enne järgmisi valimisi kandidaatidele testi tegema? Et selgitada välja adekvaatsuseaste? Mõnes kohas on küll täna selge, et midagi on kõvasti sassis!

 
Bussides on istmed ja mida rohkematel istutakse, on efektiivsuse olulisim mõõde. Igal kellaaja ja suunal pole see ühtemoodi, kuid ikkagi on kuldreegel - 2 asemel 3 ja 22 asemel 33 on see, mis oluline!
 
Rapla puhul tähendaks bussijaam siinkohas muuhulgas sedagi, et mõnelgi kellaajal saab linnaliinil ehk pausi teha, sest teinekord on suur linnaliini buss tühi, mis tühi! Nii et kuskil veidi rohkem (raha) panustades saab teisal säästa!

 
Bussiaknast pildistamine alati keeruline. Küll pilt viltu, post jääb ette, peegeldused rikuvad pildi jne. Vahel aga jätan pildi ikka alles. Selle, pooliku majaga lihtsalt seepärast, et nunnu roheline maja ning ka sp, et näha on siingi olemasolev oluline detail - raudteejaama viit.

 
Rapla Jaam bussipeatus. Kas näete siin kõrval jaama? 

 
Rongis lugesin läbi Eesti Looduse ja pärast läks see reisiraamatukokku ehk jäi rongi. Mõned päevad tagasi aga ühes FB grupis juhtusin nägema murelikku postitus, kus teemaks teeäärte niitmine, mille tõttu käpalised jt ilusad lilled õitsemata jäid. Tõepoolest, ka niitmisega ei tohiks liialdada ja kui võimalik, tuleks oodata selle ajani, kui kimalastel jt vähemalt põhiline "lõikus" tehtud! Rapsi vm ju ka ei lõika enne maha kui aeg on küps!?
Üldse on ammuteada ja aina selgemaks saab fakt, et põllud ei pea olema massiivid, meile kõigile ja põllumehele endalegi on oluline, et oleks laiem teeäär looduslikus seisundis, kivihunnikud ja puud ning puudetukad põldudel jne. Ja meil veel kohati on olukord hea, kuid ahnus ja ehk ka teadmatus on kiiresti normaalsust muutmas.
 

 
Raplamaal võib busse tihti näha ehk et bussiliiklus on üpris tihe. Kuid ometi on puuduseid, nii päeva lõikes, kui puhkepäevadel ja mis peamine liinid on üldiselt ühendamata siiani. Allpool näeb ühte liini, mis ühendati (aastaid öeldi, et ei saa!).

 
Eesti "omapära" on hajaasustus ja nii ka talude puhul. Ehk siis täna ka eramajade puhul, sest kõik pole otseselt talud. Nende nägemine eri nurkade alt, koos kogu ümbritsevaga on taevakingitud väärtus!

 
Puude-põõsasteta ala on ka silmale üksluine.


 
Selline "oaas" on aga puhas ja rikkalik mitmekesisus!

 
Siin oli aastakümneid kurepesa, kus tuule tiibadesse saanud kindlasti üle saja toonekure!

 
Midagi kumab puude vahelt. Ingliste.




 
Iga hetk on eriline!





 
Juuru vana kalmistu. Vajaks kindlasti talgusid!

 
Vahel näeb maakera kumeruse taga vaevuaimatavat katuseharja. See tähendab, et elu kestab siin edasi.

 
Kaupluse.
Muide, see peaks olema lõpp-peatuseks ka Rapla - Juuru bussidel, mitte vana bussijaam. Aga ka selles vist vallas puudub selge arusaam, mis ja miks.
 
 
Juuru. Paber justkui näitakse, et liiklus hea ja tegelikkuses ongi paremaks läinud. Kuid ei vii kõik bussid rongile, ei saa Hagudisse ega Kohilasse ega Kehtnasse, ei ole õhtuti ja nädalavahetuseti kõik veel nii nagu vaja...


 
Aeg tagasisõiduks.
 
 
Taamal maja, kus minu kooliajal oli apteek ja kus sai glükoositropse või C-vitamiine vahel ostmas käidud. Aega pidi ka tollal parajaks tegema, sest ka väiksemad põnnid-tirtsud ei saanud tundide lõppedes koju. Meil tuli, olenevalt klassist, isegi kuni 4 tundi bussi oodata! Ja sageli sellise ilmaga viskasime hoopis 14 km jala, lootuses mõnele autole saada. Vahel harva saigi.


 
Suured veokid. Vahel veavad väärtusi minema, halastamatult, vahel aga toovad vajalikke asju. Kuid ka vajalike puhul ei tohi me tormata vaid tuleb mõelda, kas ja kui palju millegi jaoks vajame. See on meie maa ja mets!



 
Muidugi on ilu ka tagasihoidlikumate värvide puhul. Kõik oleneb, mida näha oskame.



 
Põllu taga on mets?

 
Taas Inglistel. Väikebussis oli muide üle 10 reisija.












 

 
Endiselt ei ole memmekesel võimalus küsida peatust seal, kus tal oleks kergem. Taavi Aas seda ei kommenteeri. Rumalus see on, et siiamaani seadusemuudatus tegemata. Selline:
" Bussijuhil on kellegi väljumissoovi korral õigus otsustada, kas ja kus peatuda, lähtudes sisetundest, mis lubab peatuskohta pidada piisavalt ohutuks.  Bussides väljumise järel vastutab ohutuse eest reisija".

Ja teadmiseks, Rapla maakonnas pole eeltasutud bussiliiklust seetõttu, et nii otsustasid Kehtna, Märjamaa, Rapla ja Kohila valdade juhid. Ehk on aeg uute valimiste eel nõuda rahva eest seisjateks kandideerijatelt muutusi?




Maakonnaliinide puhul saab enamuses sõita läbi Mahlamäe, aga vajadusel ka otseteed pidi.



 
Kesklinna peatus või Rapla Kesklinn?

 
Ja nüüd rongile!



 
Ootekoda polegi? Kraavi kohal talade peale ehitada oleju ruumi küll? Ma pean silmas korralikku, ilmastiku eest kaitsvat ootekoda. Kesklinna peatuses oli mingi kipakas kökats.

 
Linnaliin.





 
 
Bussijaam ei mahu siia ära? Küll ja veel. On vanu hooneid, mida lammutada ja on ka see plats, millest saab teha seisukohad pikemalt seisvatele bussijuhtidele?

 

OLULINE! Kui parkla teha, siis tuleb shnitti võtta Linnahalli juurest. Pikemalt seisvate busside puhul ja eks tegelikult teistelgi, on oluline varjulisus!
 
 
Vahel sõidab Raplas(t) lühem liin, aga liin 3 ongi just see, millest rääkisin. See, mida ei saavat kokku panna, aga näe, sai küll ja toimib paremini kui vana variant!

 
Oh, äge hoone, aga .... on sel tulevikku? Parkla jaoks siin veelgi rohkem ruumi! Tõsi, toidupood siin kadunud, aga ehk tähendaks rohkem inimesi siin ka toidukoha taastamist jaamas? Kus bussijuhid ka soodsamalt osta saaks? Ning ruumi raudteejaamas, kus ise kohvi teha?

 
Ka busside peatumiseks on siin ruumi küll, kuigi tipptunnil võib mõnigi jaamast veidi kaugele jääda.



 
Kui tagad tingimused, näed, et asjadel ongi otstarve. Nii ratta- kui autoparkla sageli autosid täis ja nii, et isegi teisele poole raudteed parkla tehtud. Ja mõni poliitik tahab veel 4-realist maanteed! Krt, tehke OMA tööd paremini!











 
Kiisal parkla ümbertegemine?

 
Saku lähedal jõeluhal päikesepaneelid park. Eks see maa ongi kõlvanud vaid heinateoks, aga miks ei võiks päikesepaneelide all kariloomad liikuda? Seadusemuudatusi tahetakse käivitada, et vähem põllumaale maju ehitataks, aga samas toidutootmiseks oluline maa lastakse käibest kõrvaldada?


 
Liiva. Ja polegi enam Tallinnani midagi sõita.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Eesti Raudtee uudiseid - juuni 2021.

      Balti jaamas jätkub uute teede ehitus. Et neid teid liiga palju ei saaks, teeb Eesti Raudtee vanaviisi - perroon + tee + perroon + tee...