Pühapäev, 26. september 2021

RE Võru linnapeakandidaat viskab villast.

 

 
Lehitsesin Maalehte, aga ostan ka Lõunalehte, see üks asjalikumaid kohalikke lehti. Arvamuslugu Reformierakonna Võru linnapeakandidaadilt Anti Haugaselt tuletab küll meelde ühte puhkajatest kõnelevat klassikafilmi. Seal küll räägitakse, mis Muhus parim, siinkohal peaks siis vaatama seda Võrumaa kontekstis ja.... jätkama peategelase tõdemusega...
 
 
Anti Haugas toob siis välja 3 olulisimat sammu Võrumaa majandusele. Esimesest sammust on raske aru saada, kus ta soovitab, et 50% tulumaksusts tuleks ühte, 50 teise elukohajärgsesse omavalitsusse. Kui kodu asub Võrumaal, aga tööl käiakse Tallinnas, siis mil moel tulumaks Tallinna läheb? See ju ikka elukoha järgi? Või peab ta silmas seda, et elukohaks on REGISTREERITUD Tallinn? Mismoodi siis kindlaks määrata, et inimene (pere) elab ka Võrumaal, kui ta siin vaid suvel ja puhkepäevadel? Paneme majja lugeja peale, mitu korda pesi, mitu korda kusi, nagu kunagi maal üks inimene ütles?

Teine väga oluline asi Võrumaa majandusele pidi olema Võrru IT-kõrgkooli rajamine. Ma ei oskagi selle kohta midagi öelda. Kuivõrd tõsiseltvõetavad need kaks on, sõltub kolmandast.

Kolmas aga näitab, et parem on rehvid võimust kaugemal hoida!
 

Tallinn-Tartu maantee arendamine ning kiire ühendus Ülenurmega
Kiired ühendused on Võrumaa jaoks kui arterid, mis majandusse hapniku transpordivad. Maakonnakeskust ei ole võimalik pikas perspektiivis edukalt arendada, kui ei arenda teid, mis inimesi Võruni toovad. Igal ühendustesse panustatud eurol on positiivne mõju elanike sissetulekule. Kui kasvavad palgad, kasvavad ka pensionid.

Head kolleegid EKRE-st on käinud välja, et Ridalist peaks hakkama Tallinnasse käima lennuk. Idee on julge, kuid vaadates selle hinda ning investeeringuid, mis selle arvelt tegemata jääksid, ei ole mõttel perspektiivi. Selle kulu oleks jooksvalt kuni neli miljonit eurot aastas, lisaks vajaks Ridali täiendavalt kuni 20 miljoni euro suurust rahasüsti ning asuks Võru linnast ka edaspidi 15-20 minuti kaugusel. Hoopis perspektiivsem oleks tuua Ülenurme lennuväli Võrust 30 minuti raadiusesse. Seda on võimalik teoks teha Tallinna-Tartu-Luhamaa maantee ehituse jõudsa jätkamisega. Kutsun kõiki ühisele rindele. Suunakem need miljonid pigem sinna. Ülenurmelt oleks võimalik ilma dotatsioonita lisaks Tallinna lennule pakkuda suundi näiteks Helsinkisse, Frankfurti ja Riiga. Tartu, Viljandi, Jõgeva, Võru, Põlva, Valga ja Otepää, miks mitte ka Põhja-Läti, annaksid heade maanteeühenduste korral lennujaamale piisava kliendibaasi. Tallinna lennujaama raudteeterminalist Tartuni muudetakse rongiliiklust järjest kiiremaks. Perspektiivis võiks Ülenurme lennujaamast Tallinnasse jõuda rongiga. Kogu teekonna pikkus Võrust pealinna oleks võimalik tuua pooleteise tunni juurde.

Kas poleks mõnus, kui näiteks kolm korda nädalas väljud kell 7.30 kodust, lähed kell 8.00 kiire internetiühendusega rongile, kell 9.00 oled Ülemiste City's ning kell 17 õhtul tagasi hubases Võrumaa talus? See on suund, kuhu liigume. Võrumaa kaunis ja rahulik elukeskkond annab kiirete ühenduste korral konkurentsieelise.

Kuna see "idee" nii sisutihe, on õigem originaalteksti lugeda. Reformierakond oli muuseas vedur, kes suutis Pärnu rongiliikluse kaotada ja teises Eesti otsas, Läänemaal, suudab pidurdada Rohuküla raudtee ehitamist. Küll meeldib neile aga maanteede ehitamine. Teede-ehituse ja ka -ülalpidamise kulud ajas ainult kasvavad. Nii nagu täna on elektrihind ootamatult taevastesse kõrgustesse karanud! Teede puhul on see ehk aeglasem, aga järjepidev. Tõenäoliselt lähitulevikus, mõnekümne aasta jooksul väheneb kardinaalselt ka maanteedel autode arv, sest veod muutuvad efektiivsemaks, tühisõidud minimaalseks jne. Muidugi on meie riigi EESMÄRK ka ÜT osakaalu väga TUGEVALT kasvatada. 

Vähe sellest, ees on kliimamuutustega võitlemine ehk rohepööre, seega peaks kardinaalselt vähenema ka asjatu ja mõttetu loodusvarade raiskamine, sh  "Võrumaa kaunis ja rahulikus keskkonnas". Reformierakond kavatseb seda teha sõnades, mitte tegudes?

Võru, nagu ka Pärnu lennuvälja puhul on raske loota midagi vapustavat, tõenäoliselt võiks neis parimal juhul edeneda tsharterlendude teema. Juhul kui muidugi kaovad piirangud. Needsamadki, mida RE praegu valitsuses rakendab ja mis kohalikule elule teps mitte hästi ei mõju. Seega vaevalt, et Ülenurme mingit olulist rolli etendama hakkab.
Hea on, et ta toob mõningad numbrid välja. EKRE plaan lennuliiklust arendama Vasjuki jt kohtadega tundub siin isegi vähem ulmelisem kui ambitsioonikas õhutrammi projekt Tallinnas, aga kui tõesti sel oleks jumet, siis 4 miljonit aastas poleks ju ülemõistuse suur summa? Ühekordne rahasüst 20 miljonit on umbes sama, nagu Pärnus, tolle poolt RE oli aga vägagi.

Haugas tahaks aga kulutada ise sadu miljoneid. Nimelt, just nii juhtuks suurte maanteede ja kahetasandiliste sõlmede puhul ja tema arvates olekski põhipõhjus saada kuhugi .... lennujaama! Kui lennata on vähe põhjust, siis miks peaks lennujaam olema põhjus sadu miljoneid maanteesse matta? Ning selleks, et lennata parimal juhul vahel harva kuus mingitesse üksikutesse linnadesse? Kes lendaks? Veel imelikum oleks Võrust sõita Ülenurmele, et lennata Riiga!? Või miks peaks Põhja-Lätist tulema keegi kolkalennujaama, kui neil endil on olemas Riia Lennujaam? Kontuuzilsja?

Selle jaoks on raudtee, mille arendamise vastu Reformierakond kõikjal on. Mis sest, et kaasaegne rongiliiklus Võrust Tallinna ja Riiga oleks see, mis tooks sõitjaid sadu ja isegi tuhandeid kordi rohkem ning ühendaks väga palju rohkem kohti! Muidugi on vaja tasemel rongiliiklust ja samas mitte kulutada liialt palju, isegi hoolimata selelst, et raudtee on ka tulevikus tegija. Selge aga ka seegi, et vaja on kardinaalselt parandada ka bussiliiklust, tõsiselt kiireks ja mugavaks ja siin pole jutt vaid Võrust. Rehvidel pole aga Eestist mitte kuskilt ette näidata ühtegi näidet, kus nad oleks ÜT paremaks muutnud.

Haugas aga arvab, et rongiliikluse kiiremaks muutmiseks pole vaja üldse kulutada, sest need 20+ miljonit kulutaks ta ju maanteedele. Tõsi, sellest suurt midagi valmis ei saaks, mõne km ehk, aga ta ju numbritest aru ei saa.  Punasega rõhutatud Võro muinaslugu tähendaks aga SADADE MILJONITE kulutamist, sest sisuliselt maksab raudteel üks minut ajavõitu 10 miljonit eurot! 

Ah et poole tunniga siis Tartusse rongile? Kas nagu Ritari ässa, kes autost välja katapulteeritakse? Ülemistel samamoodi, katapuldiga kontorisse? Ning Võrumaa talu, millest jutt - kus see asub? Kindlasti mitte Vastseliina ega Misso kandis, ammugi Obinitsas. Igatahes aja- ja numbritajuga on linnapeakandidaadil lood räbalad! Kujutage nüüd ette, mida sellise arusaamaga võib Võrus kokku keerata?

Ahjaa, Koidulasse plaanitakse raudtee elektrifitseerida nagu ka Valgani. Tore oleks leida mõne reformierakondlase sõnum, kus too peaks vajalikuks Põlva suunal rohkem kui kahte rongi päevas. On keegi seda kuskilt lugenud?

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Tagasi juurte juurde.

  http://eestimaablogi.blogspot.com/